Prevozniki zahtevajo vključitev v tretji protikoronski paket
Avtor: Mira Črešnar
Prevozniki, združeni v sekciji za promet pri OZS, so ministru za infrastrukturo Jerneju Vrtovcu danes predstavili predloge za reševanje prevozniškega sektorja, ki ga je močno prizadela epidemija koronavirusa. Prevozniki zahtevajo takojšnja bančna posojila za obratna sredstva in investicije, vlada pa naj ukrepe za sektor transporta in logistike vključi v PKP3.
Predsednik OZS Branko Meh je uvodoma izpostavil pomen prevozniškega sektorja, poudaril pa je, da je treba v sklopu PKP3 poskrbeti za vse panoge, ki jih je prizadela epidemija. »Država sicer daje poroštva, toda komercialne banke obrtnikom in podjetnikom teh kreditov ne dajo. Vlada je z odlokom čez noč zaprla obratovalnice, ljudje so na čakanju na delo doma. Ker pa podjetja nimajo nikakršnih prihodkov, denarja za obratna sredstva ni. Če zaposleni ne bodo dobili nadomestil, bo to problem tudi za vlado,« je poudaril Meh, ki je izpostavil nujnost takojšnje pomoči, če želimo ohraniti podjetja in delovna mesta.
Cestni transport ne dobi niti bančnih kreditov niti centa od države, je bil na sestanku kritičen predsednik sekcije za promet pri OZS Peter Pišek. »Želimo, da se kreditni krč takoj reši. Prepričan sem, da jih polovica ne bo mogla izplačati plač oziroma nadomestil delavcem. Sektor transporta in logistike ustvari kar 17 odstotkov BDP, kar je več kot turizem. Zato je nujno, da poskrbijo tudi za naš sektor. Padli smo iz prvih dveh protikoronskih paketov, zato pričakujemo, da nas bo vlada vključila v tretjega. Želimo takojšnjo finančno pomoč za obratna sredstva in investicije, državno poroštvo in ugodne obrestne mere. Ljudje so na robu živčnega zloma. Komercialne banke gledajo bonitetne ocene in nam v teh časih ne dajo kredita. Če ugasnemo, nas nihče več ne obudi,« opozarja Pišek, ki napoveduje, da bodo v nasprotnem primeru šli na ceste. Pišek obenem poziva, da se karantena za voznike ukine takoj, glede na to, da je epidemiološka slika dobra.
Minister Jernej Vrtovec je priznal, da je politika zelo nenaklonjena reševanju tega sektorja. Strinjal se je s Piškom, da ne znamo izkoristiti prednosti tega, da smo tranzitna država. »Koronavirus je prizadel celotno gospodarstvo, ne samo logistiko. Investicije ne smejo zastati. Tudi mi računamo na tretji paket, ki se bo začel pripravljati v petek. Obljubiti vam ne morem, da boste denar dobili jutri, ker nimam jaz vreče denarja,« je med drugim dejal Vrtovec, ki se zaveda potrebe po takojšnjem financiranju sektorja. Od SID banke naj bi ministrstvo že danes dobilo odgovor, ali lahko sektorju zagotovijo sredstva. Vrtovec je na srečanju zagotovil, da bodo naredili vse, da preprečijo preprečimo propad teh podjetij. Glede karantene za prevoznike pa je dejal, da bodo urgirali na NIJZ, ki pa je na koncu pristojen za to, da pove, ali je karantena še potrebna ali ne. Minister je ob koncu srečanja dejal, da pričakuje tudi posluh vlade in da bodo ukrepi za sektor transporta vključeni v PKP3.
Po besedah državnega sekretarja Aleša Miheliča infrastrukturno ministrstvo pospešeno išče rešitve s SID banko, da bi sektor prišel do denarja. »Prizadevamo si tudi za shemo za nepovratna sredstva. Ne moremo pa tega zagotoviti jutri. Ocenjujemo, da bi lahko v dveh do treh tednih lahko prišli do finančnih sredstev,« je dejal Mihelič.
Banke še ne vedo, na kakšen način bodo dobivale ta sredstva, v obliki obveznic ali denarja. Po besedah direktorice Direktorata za kopenski promet Monike Pintar Mesarič se za prevozniški sektor predvidevata dve finančni shemi. »Če pa je neko podjetje že deležno ukrepa države, se vsi ti ukrepi seštevajo. Banke morajo povedati, kakšne so omejitve. Obljubili smo vam, da bo SID banka oblikovala posebno shemo za prevoznike. Prizadevamo si, da ta shema zaživi čim prej. Ključni cilj je, da zagotovimo denar za obratna sredstva. Druga shema pa so nepovratna sredstva. V kolikor se država odloči, da prevozniški sektor dobi 100 tisoč evrov nepovratnih sredstev, pa ta denar ni za nakup vozil, temveč za plače, regrese itd.,« je pojasnila Pintar Mesarič.
Avtobusni prevoznik Peter Mirt pa je ministra pozval, da se podaljšajo ukrepi za delavce na čakanju do konca leta, saj je sektor avtobusnih prevozov vezan na turizem, ta pa si še ne bo kmalu opomogel. Prevoznik Gašper Rudl pa je bil kritičen do inšpektorjev, ki ne kaznujejo podjetij iz tretjih držav, ki predstavljajo nelojalno konkurenco domačim prevoznikom. Rudl je apeliral, da bi posodobili tudi področje izobraževanja za prevoznike in uvedli vajeništvo v tem sektorju. Da so stroški plač v Sloveniji previsoki, pa je menil prevoznik Slavko Šega, ki je ministra pozval k razbremenitvi, da bodo lahko slovenska podjetja še bolj konkurenčna.