
Vpliv pandemije Covid – 19 na logistiko v Evropi
Avtor: Bojan Pečnik
Iz razpoložljivih podatkov, je vpliv korona virusa na logistiko v Evropi zelo velik, saj naj bi bil po nekaterih podatkih delež tovornih vozil, ki ne vozijo okoli 30 %. Obseg prevoza blaga se je v Evropi v času pandemije znatno zmanjšal. Stanje se sedaj malo popravlja, je pa učinkovitost prevoza v veliki meri odvisna od čakalnih časov na mejah, karantene voznikov, nihanja ponudbe in povpraševanja in splošne nestanovitnosti na trgu.
Industrijska proizvodnja se je občutno zmanjšala tako, da so nekatere dejavnosti močno prizadete. Tako je bilo od začetka, zlasti v Franciji, Španiji, Italiji in državah Beneluksa, kjer so bile nekatere dejavnosti celo zaustavljene. Proizvodnja avtomobilov se je v Evropi zmanjšala za 50%, lesa za okoli 25%, gradbeništva pa za cca 20%. Podatki v začetku aprila, kažejo na več kot 50 % manj prometa s tovornimi vozili v Španiji, 46 % v Franciji in 37 % v Italiji v primerjavi z obdobjem pred krizo.
Manjša proizvodnja pomeni tudi manj blaga, kar vodi tudi do nižanja prevoznin. Nekateri primeri v Nemčiji celo kažejo, da so se cene takrat znižale na okoli 0,50 EUR / km.
Manj tovornih vozil na cestah pa hkrati ne pomeni večje učinkovitosti, saj se zamude na mejah še vedno dogajajo tako, da so še vedno za 26 % večji od normalnega obdobja. Tako je bilo pred nekaj dnevi za prehod DE → CH potrebno čakati tudi do 4h, BG → RO okoli 3h, AT → HU okoli 2h, kar pa je bolje od začetka krize, ko so bili časi čakanja večji za 60 % od normalnega.
Kot kaže zadnji mesec, so razmere v prometu še naprej nestabilne, učinki pa so zelo različni glede na države in panoge. Sicer je zaznati je, da se dobavne verige krepijo, saj so prejšnji teden tovornjaki prevozili več kilometrov kot v prejšnjih 5 tednih, zamude na veliko mejah pa so skoraj izginile. V nekaterih državah je do okrevanja še dolga pot, saj je povprečna prevožena razdalja vozil v Franciji in Španiji še vedno nižja za 30%, v Italiji pa za 22% v primerjavi s obdobjem pred krizo.
Čeprav se je več držav nekoliko odprlo za poslovanje, povpraševanje še vedno upada, proizvodnja pa se le počasi spet povečuje kar pomeni, da so proste kapacitete tovornih vozil še zelo velike.