
Manj obveznosti, več priložnosti: Kaj nova pravila trajnostnega poročanja pomenijo za MSP?
Avtor: Edina Babnik

Evropska komisija je sprejela nov sveženj predlogov za poenostavitev pravil EU, povečanje konkurenčnosti in sprostitev dodatne naložbene zmogljivosti. Gre za pomemben korak naprej pri ustvarjanju ugodnejšega poslovnega okolja, ki bo podjetjem v EU pomagal rasti, inovirati in ustvarjati kakovostna delovna mesta.
Z združevanjem naših konkurenčnih in podnebnih ciljev EU ustvarja pogoje, v katerih bodo podjetja EU uspevala, privabljala naložbe, dosegala skupne cilje – kot so cilji evropskega zelenega dogovora – in sprostila svoj celoten gospodarski potencial.
Komisija si je zastavila jasen cilj: izvesti doslej največji napor za poenostavitev in do konca mandata doseči vsaj 25-odstotno zmanjšanje upravnih bremen, pri MSP-jih pa vsaj 35-odstotno zmanjšanje. Ti prvi "omnibusni" svežnji, ki združujejo predloge na več povezanih zakonodajnih področjih, prinašajo daljnosežno poenostavitev na področjih poročanja o trajnostnem financiranju, skrbnega pregleda glede trajnosti, taksonomije EU, mehanizma za ogljično prilagoditev na mejah (CBAM) in evropskih naložbenih programov.
Ti predlogi bodo poenostavili zahteve EU za vsa podjetja, zlasti mikro, mala in srednje velika podjetja (MSP) in usmerili regulativni okvir na največja podjetja, ki imajo največji vpliv na podnebje in okolje, obenem pa bodo podjetjem še naprej omogočali dostop do trajnostnega financiranja za čisto preobrazbo.
Če bodo sprejeti in izvedeni, kot je predvideno, naj bi ti predlogi prinesli letne administrativne prihranke v višini okoli 6,3 milijarde evrov ter sprožili dodatne javne in zasebne naložbe v višini 50 milijard evrov za podporo političnim prioritetam.
Poenostavitev poročanja o trajnosti
Glavne spremembe na področju poročanja o trajnosti (CSRD in taksonomija EU) bodo:
- Izključile približno 80 % podjetij iz področja uporabe CSRD in se osredotočile na največja podjetja, ki imajo največji vpliv na ljudi in okolje;
- Poskrbele, da zahteve glede poročanja večjih podjetij ne bodo prekomerno bremenile manjših podjetij v dobavni verigi;
- Preložile zahteve za poročanje za podjetja, ki so zdaj vključena v CSRD in morajo začeti poročati v letih 2026 ali 2027, za dve leti (do 2028);
- Zmanjšale obveznosti poročanja po taksonomiji EU ter jih omejile na največja podjetja (skladno z obsegom CSDDD), pri čemer bo za druga velika podjetja v okviru CSRD poročanje ostalo prostovoljno;
- Uvedle možnost poročanja o dejavnostih, ki so delno skladne s taksonomijo EU, kar omogoča postopno zeleno preobrazbo;
- Uvedle finančni prag pomembnosti za poročanje po taksonomiji in zmanjšale predloge za poročanje za približno 70 %;
- Poenostavile najbolj kompleksna merila "ne povzroči pomembne škode" (DNSH), zlasti glede preprečevanja onesnaževanja in uporabe kemikalij;
- Prilagodile kazalnik Green Asset Ratio (GAR) za banke, ki bodo lahko iz izračuna izvzele podjetja zunaj področja uporabe CSRD (manj kot 1.000 zaposlenih in 50 mio EUR prometa).
Poenostavitev skrbnega pregleda (due diligence)
Glavne spremembe na tem področju bodo:
- Poenostavile zahteve za skrbni pregled, s poudarkom na neposrednih poslovnih partnerjih, ter zmanjšale pogostost ocen iz vsakoletne na vsakih 5 let (z izjemami po potrebi);
- Zmanjšale breme za MSP in srednje velika podjetja z omejitvijo količine informacij, ki jih lahko večja podjetja zahtevajo;
- Povečale usklajenost pravil po vsej EU;
- Odpravile pogoje za civilno odgovornost na ravni EU, a ohranile pravico žrtev do polnega povračila škode in zaščito podjetij pred prekomernimi odškodninami;
- Podjetjem dale več časa za prilagoditev – uporaba pravil za največja podjetja se preloži na 26. julij 2028, usmeritve pa bodo sprejete že julija 2026.
Poenostavitev mehanizma za ogljično prilagoditev na mejah (CBAM)
Glavne spremembe CBAM:
- Izjeme za male uvoznike (predvsem MSP in posamezniki), ki uvažajo manj kot 50 ton letno – to odpravi obveznosti za približno 90 % uvoznikov (182.000), a še vedno pokriva več kot 99 % emisij v okviru CBAM;
- Poenostavitev pravil za uvoznike, ki ostajajo v obsegu CBAM, vključno s pravili za dovoljenja, izračun emisij in poročanje;
- Krepitev pravil za preprečevanje zlorab;
- Ta poenostavitev je uvod v širitev CBAM na druge sektorje ETS in predelane proizvode v letu 2026.
Sproščanje naložbenih priložnosti
Komisija predlaga spremembe, ki poenostavljajo uporabo programov InvestEU, EFSI in preteklih finančnih instrumentov:
- Povečanje naložbene zmogljivosti EU s ponovno uporabo prihodkov iz preteklih naložb in optimizacijo še nerazporejenih sredstev – s tem bi sprostili okoli 50 milijard evrov dodatnih javnih in zasebnih naložb;
- Olajšanje sodelovanja držav članic pri programu InvestEU;
- Poenostavitev upravnih zahtev za izvajalske partnerje, finančne posrednike in končne prejemnike (zlasti MSP), kar naj bi prineslo 350 milijonov evrov prihrankov.
Naslednji koraki
Zakonodajni predlogi bodo predloženi Evropskemu parlamentu in Svetu v sprejetje. Spremembe CSRD, CSDDD in CBAM bodo začele veljati po doseženem dogovoru in objavi v Uradnem listu EU.
V skladu s komunikacijo o poenostavitvah iz 11. januarja 2024 Komisija poziva zakonodajalce, naj prednostno obravnavajo ta omnibusni sveženj, zlasti predlog za preložitev razkritij v okviru CSRD in podaljšanje rokov za prenos CSDDD.
Osnutek delegirane uredbe za spremembo aktov v okviru Uredbe o taksonomiji bo sprejet po javnem posvetovanju in bo začel veljati po obdobju pregleda v Parlamentu in Svetu.
Vir: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_614
Kaj je pomembno za MSP? Evropska komisija predlaga obsežno poenostavitev zakonodaje, ki bo imela konkretne koristi za MSP, vključno z zmanjšanjem upravnih bremen in lažjim dostopom do trajnostnega financiranja. Manj administrativnega bremena
Poenostavitev poročanja in taksonomije
Poenostavitev skrbnega pregleda (due diligence)
Oprostitev CBAM obveznosti za male uvoznike
Lažji dostop do financiranja in investicij
Zaključek Komisija jasno kaže, da želi MSP:
|