Napotitev državljanov iz tretjih držav v RS preko evropskih agencij
Avtor: Zdenka Bedekovič
Zaradi kadrovske problematike je vse bolj pogosta rešitev pridobivanja kadra iz agencij. Na ta način marsikateri delodajalec reši izvedbo svojega načrtovanega dela ali projektnih dolžnosti, ki jih ima. S tovrstno problematiko se ne srečujejo le podjetja v Republiki Sloveniji, ampak tudi podjetja v Evropski uniji.
Najpogosteje zastavljeno vprašanje s strani tujih delodajalcev je:
Kako napotiti tujce iz tretjih držav v RS, ki so zaposleni v EU agencijah ter urediti vse potrebno za zakonito opravljanje storitve?
Ne glede na to, da so tujci iz tretjih držav že pridobili ustrezna dovoljenja za delo v evropski državi, je prav tako za njih potrebno pridobiti ustrezno dokumentacijo za delo v Republiki Sloveniji. Za napotene delavce iz tretjih držav, ki so zaposleni v evropski agenciji je potrebno pridobiti enotno dovoljenje. Tega izda pristojna upravna enota, a brez soglasja Zavoda RS za zaposlovanje. Tovrstni dokument omogoča tujcem iz tretjih držav poleg vstopa, prebivanja, tudi zaposlitev in delo v Republiki Sloveniji.
Na podlagi 169. člena Zakona o trgu dela - ZUTD mora tuji delodajalec vložiti vlogo za izdajo dovoljenja za vpis v evidenco na pristojno ministrstvo za delo. Ta ga vpiše v register ali evidenco ter izda potrdilo, če delodajalec za zagotavljanje dela delavcev uporabniku izpolnjuje predpisane pogoje v skladu z zakonskimi predpisi.
Na podlagi 167. člena ZUTD določa, da lahko delodajalec za zagotavljanje dela, ki je vpisan v register ali evidenco opravlja dejavnost zagotavljanja dela delavcev uporabniku za državljane Republike Slovenije ter za tujce z državljanstvom držav, ki niso članice EU, EGP ali Švicarske konfederacije, in imajo:
- prost dostop na slovenski trg dela, v skladu z zakonom, ki ureja zaposlovanje, samozaposlovanje in delo tujcev,
- enotno dovoljenje za prebivanje in delo, izdano na podlagi soglasja za zaposlitev samozaposlitev ali delo ali
- modro karto.
Tuji delodajalec pa je dolžan priskrbeti za vsakega napotenega delavca potrdilo o socialni varnosti v državi članici, kjer ima sedež.
Dolžnost tujega delodajalca pa je tudi, da pred pričetkom čezmejnega izvajanja storitve v Republiki Sloveniji opravi spletno prijavo na Zavodu RS z zaposlovanje. Na podlagi prijave Zavod RS za zaposlovanje tujemu delodajalcu izda potrdilo o opravljeni prijavi za opravljanje čezmejnih storitev.
V času napotitve na delo v Republiko Slovenijo je tuji delodajalec dolžan zagotoviti pravice napotenim delavcem po predpisih Republike Slovenije ter določbah kolektivne pogodbe na ravni dejavnosti, ki urejajo naslednje in sicer:
- delovni čas,
- odmore in počitke,
- nočno delo, minimalni letni dopust,
- plačo,
- varnost in zdravje pri delu;
Tuji delodajalci vedno sprašujejo tudi po časovnem obdobju opravljanja storitev v Republiki Sloveniji, saj to je eden od pomembnih elementov pri sklepanju dolgoročnih pogodb. Torej z njihove strani se pogosto zastavlja vprašanje:
Koliko časa se lahko opravljajo čezmejne storitve v Republiki Sloveniji s tujimi državljani iz tretjih držav?
Zakon o čezmejnem izvajanju storitev – ZČmIS-1 (Uradni list RS, št. 40/23) je začel veljati v celoti s 1. januarjem 2024. Ta v 16. členu omenjenega zakona določa, da je maksimalni čas izvajanja čezmejnih storitev za tuje delodajalce do 12 mesecev z možnostjo podaljšanja na 18 mesecev. Podaljšanje pa lahko tuji delodajalec izvede na podlagi prijave, ki jo elektronsko pošlje z pisno obrazložitvijo na Zavod RS za zaposlovanje.
Kljub temu, da lahko delodajalci v Sloveniji trenutno rešijo svoj problem kadrovanja preko tujih agencij, si večina njih želi kader, ki bo zanesljiv, dober ter pripaden podjetju.