
Preoblikovanje globalne svetovne trgovine
Avtor: Anton Šijanec

Svetovni trgovinski zemljevid se na novo izrisuje, saj se globalna rast upočasnjuje, regionalne povezave pa poglabljajo. Predstavljamo vam en pogled v prihodnost družbe Boston Consulting Group BCG, ki je nastal na podlagi njihove najnovejše raziskave.
Čeprav so na prvi pogled trendi globalne svetovne trgovine zanimivi bolj za velika globalna podjetja, pa globalne razmere še kako vplivajo tudi na lokalne trge, kjer pa v ospredje lahko pridejo tudi manjša lokalna podjetja. Zapis zato velja seveda prebrati in si o njem ustvariti svoje mnenje, saj nam vsak pogled ter trendi in različna predvidevanja razvoja svetovne trgovine lahko le pomagajo pri oblikovanju lastnih poti razvoja v podjetju.
Če uvodoma strnemo ugotovitve raziskave, v njej predvidevajo, da bo svetovna blagovna menjava v naslednjih 10 letih zaostajala za rastjo BDP, kar pomeni obrat 20-letnega trenda. Svetovna trgovina naj bi do leta 2032 rasla po 2,8-odstotni letni stopnji v primerjavi z ocenjeno 3,1-odstotno stopnjo rasti svetovnega BDP-ja v tem obdobju. Prihodnje desetletje bo zaznamovalo pet novih dinamik svetovne trgovine. Trgovina med ZDA in Kitajsko naj bi upadla, pri čemer je napovedana vrednost trgovine leta 2032 za 197 milijard dolarjev nižja kot vrednost leta 2022, medtem ko se bo rast trgovine med EU in Kitajsko upočasnila.
Pobudo prevzemajo regionalni trgi
Medtem ko se svetovno gospodarstvo prilagaja nenehnim gospodarskim in geopolitičnim pritiskom ter motnjam, se znane poti, ki so določale svetovni trgovinski zemljevid, zarisujejo na novo, regionalne trgovinske poti pa v globalni trgovini prevzemajo vedno večjo vlogo.
Spreminjajoča se trgovinska slika kaže, da rast globalne trgovine zaostaja za rastjo svetovnega gospodarstva, kar pomeni odmik od trenda globalizacije, ki ga je v večini let po koncu hladne vojne spodbujala trgovina. Po novi analizi družbe BCG naj bi svetovna blagovna menjava do leta 2032 v povprečju rasla po stopnji 2,8 % na leto, kar je manj v primerjavi z ocenjeno 3,1-odstotno letno rastjo globalnega BDP-ja v enakem časovnem obdobju.
"Globalna trgovina se spreminja in nekoč znan zemljevid se na novo izrisuje," je povedal Nikolaus Lang, generalni direktor in starejši partner, globalni vodja prakse Global Advantage družbe BCG in soavtor poročila. “Z uravnoteženjem dobavnih verig in utrditvijo regionalnih trgovinskih odnosov med sosednjimi državami lahko pričakujemo tudi trajne spremembe v blagovnih tokovih po svetu,” je dodal.
Pojav in naraščajoča pomembnost regionalnih trgovinskih koridorjev zavirata tradicionalno globoke in hitro rastoče trgovinske poti, kot sta tisti med Kitajsko in ZDA ter Kitajsko in EU.
Pet novih dinamik svetovne trgovine
Raziskava izpostavlja pet novih dinamik svetovne trgovine, ki bodo zaznamovale svet v prihodnjem desetletju:
- Dinamika kitajske trgovine: zaradi vztrajnih trgovinskih napetosti in vse bolj “upravljane trgovine” med Kitajsko in zahodnimi državami, se trgovina med Zahodom in Kitajsko upočasnjuje. Predvideni upad trgovine med ZDA in Kitajsko predstavlja enega od ključnih preobratov na novem zemljevidu svetovne trgovine, saj naj bi se vrednost trgovine leta 2032 v primerjavi z letom 2022 znižala za 197 milijard dolarjev. Trgovina med Kitajsko in EU bo še naprej rasla, vendar počasneje od svetovnega povprečja.
- Močna Severna Amerika: ZDA, Kanada in Mehika bodo imele koristi od Sporazuma med ZDA, Kanado in Mehiko (USMCA), saj naj bi se trgovinska menjava ZDA s sosednjimi državami v prihodnjem desetletju povečala za 466 milijard dolarjev.
- Rast trgovine ASEAN: države jugovzhodne Azije so med največjimi zmagovalci v novi svetovni trgovinski ureditvi, saj naj bi se njihova skupna trgovina v naslednjem desetletju povečala za 1,2 bilijona dolarjev. Regija postaja ključna destinacija za podjetja, ki si prizadevajo zmanjšati svojo odvisnost od Kitajske na področju proizvodnje in dobave, kar spodbuja rast ASEAN-a kot platforme za globalni izvoz. Močni temelji v sami regiji ASEAN prav tako spodbujajo povečano naložbeno in trgovinsko dejavnost.
- Zagon Indije: Indija izkorišča prednosti nizke stroškovne strukture, vedno bolj usposobljene delovne sile in izboljšane logistike, da postane ključni domači trg in destinacija "Kitajska + 1" za globalno proizvodnjo. Po napovedih naj bi Indija dosegla 6,3-odstotno povprečno letno rast trgovine, kar presega svetovno povprečje za več kot dvakrat.
- Razhajanja v ruski trgovini: večji del ruske trgovine se preusmerja k drugim državam BRIC (Brazilija, Kitajska, Indija in Južna Afrika). Medtem ko naj bi do leta 2032 ruska trgovina s Kitajsko narasla za 134 milijard dolarjev, trgovina z Indijo pa za 26 milijard dolarjev, se pričakuje, da bo njena trgovina z EU upadla za 222 milijard dolarjev.
Osredotočanje na nacionalno gospodarsko varnost in krepitev trgov v Severni Ameriki, Evropski uniji in združenju ASEAN
"Računanje prihodkov in stroškov na enoto je eden ključnih dejavnikov, ki prispevajo k tem spremembam, a je geopolitika tudi jasen katalizator," je izjavil Marc Gilbert, generalni direktor in starejši partner pri BCG ter soavtor poročila. "V letu, ko so pred nami številne pomembne svetovne volitve in ko bo skoraj polovica svetovnega prebivalstva oddala svoj glas, pričakujemo, da se bo industrijska politika še naprej osredotočala na nacionalno gospodarsko varnost, ustvarjanje delovnih mest in zeleno energijo. Ena od posledic bo okrepitev regionalnih trgovinskih združenj, zlasti v Severni Ameriki, Evropski uniji in združenju ASEAN."
Kitajska, ki je danes vodilna svetovna izvoznica proizvedenega blaga, se sooča z zmanjšanjem svoje relativne stroškovne konkurenčnosti in upočasnitvijo domačega gospodarstva. To vodi nekitajska podjetja k ponovni oceni svojih dobavnih verig, zaradi česar se trgovina, ki je prej tekla med Kitajsko in Zahodom, pogosto preusmerja drugam. Koristi od zmanjšane koncentracije na Kitajskem bodo imeli imele predvsem države ASEAN in Indija, kamor bodo številna podjetja preselila svojo proizvodnjo z namenom zmanjšanja tveganj globalne dobavne verige in dostopa do novih trgov. Posledično se bo trgovina med državami ASEAN in Kitajsko v naslednjem desetletju povečala za dobrih 616 milijard dolarjev, za več kot 200 milijard dolarjev pa se bo povečala tudi trgovina med državami ASEAN ter ZDA in Japonsko.
"To ni zgolj prehodni trend. Spremembe v trgovinskih vzorcih temeljito spreminjajo svetovno gospodarstvo. Podjetja morajo delovati premišljeno in odločno, sicer tvegajo, da jih bodo ujeli hitro spreminjajoči se dejavniki, na katere nimajo vpliva," je povedala Melanie Seier Larsen, generalna direktorica in partnerica pri BCG. "Tisti, ki so korak pred drugimi, že vlagajo v krepitev odpornosti svojih dobavnih verig, se proaktivno odzivajo na nestanovitnost in razvijajo napredne zmogljivosti za obvladovanje tveganj in zagotavljanje kibernetske varnosti."
Celotno izvorno poročilo BCG je v nadaljevanju >>>
Vir: Sporočilo za javnost BCG
O družbi Boston Consulting Group
Družba Boston Consulting Group sodeluje z gospodarskimi in družbenimi voditelji pri reševanju njihovih najbolj perečih izzivov in prepoznavanju največjih priložnosti. Ob ustanovitvi leta 1963 je bila družba pionir na področju poslovnih strategij. Danes strankam pomaga pri celostnem preoblikovanju poslovanja, ki koristi vsem deležnikom – organizacijam omogoča rast, gradi vzdržno konkurenčno prednost in spodbuja pozitiven vpliv na družbo. Njihove raznolike, globalne ekipe prinašajo poglobljeno strokovno in funkcionalno znanje ter širok razpon pogledov, ki postavljajo pod vprašaj obstoječe stanje in navdihujejo spremembe. BCG ustvarja rešitve s pomočjo vrhunskega poslovnega svetovanja, s tehnologijo in oblikovanjem ter korporativnimi in digitalnimi podjemi. V podjetju in na vseh ravneh organizacije svojih strank delujejo po edinstvenem modelu sodelovanja, ki ga poganja cilj, da strankam pomagajo uspevati in jim omogočijo, da ustvarijo boljši svet.