Spoštovani uporabnik Microsoft Internet Explorerja!

Spletni brskalnik, ki ga uporabljate, ne omogoča polne funkcionalnosti spletnih portalov OZS. V izogib težavam pri delu s portalom vam predlagamo, da uporabite sodobne spletne brskalnike kot so Google Chrome, Mozilla Firefox ali Microsoft Edge.

Hvala lepa za razumevanje.
Postanite član OZS Izjemne ugodnosti, svetovanje, poslovna podpora ...
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije
Prijavljeni ste kot
OZS blagovne znamke Družinsko podjetništvo Revija Obrtnik-Podjetnik Kartica Mozaik podjetnih MojObrtnik.com
DELEGACIJA NA JAPONSKO

Uspešna prva gospodarska delegacija OZS na Japonskem v okviru EXPO Osaka 2025

18. 05. 2025
Avtor: Edina Babnik
DELEGACIJA NA JAPONSKO

Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije (OZS) je v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport, SPIRIT Slovenija, Slovenskim podjetniškim skladom organizirala gospodarsko delegacijo, ki je od 8. do 16. maja 2025 obiskala Japonsko in v okviru tega svetovno razstavo EXPO 2025 v Osaki. Udeleženci so iz prve roke spoznali najsodobnejše tehnologije, pametna mesta, industrijsko moč in ohranjeno kulturno identiteto Japonske – izkušnjo, ki ponuja številne poslovne navdihe in poslovne priložnosti.

Gospodarsko delegacijo je vodila predstavnica OZS in je sestavljalo 41 predstavnikov podjetij iz celotne Slovenije in različnih gospodarskih sektorjev. Osrednji poudarek obiska na Japonskem je bil namenjen svetovni razstavi EXPO 2025 v Osaki, enemu najpomembnejših globalnih dogodkov na področju inovacij, izobraževanja in mednarodnega sodelovanja. EXPO predstavlja edinstveno platformo za predstavitev dosežkov človeštva širši javnosti ter spodbuja razmislek o prihodnosti družbe in trajnostnem razvoju. Letošnja razstava poteka pod osrednjo temo »Načrtovanje prihodnje družbe za naša življenja«, pri čemer sodeluje približno 150 držav in 25 mednarodnih organizacij.

Poleg EXPO-ja so člani delegacije obiskali tudi več ključnih japonskih mest, vsako s svojo gospodarsko, kulturno in simbolno vlogo. V Osaki, industrijskem središču države, kjer se prepletata tradicija in sodobna industrijska moč, je bil poudarek na obisku EXPO-ja, hkrati pa so si udeleženci ogledali tudi gospodarsko infrastrukturo mesta. V Tokiu, tehnološki in finančni prestolnici Japonske, so si ogledali primere dobrih praks na področju javne infrastrukture, sodobno urejen sistem javnega prevoza, vključno z izjemno učinkovitim hitrim vlakom Shinkansen in napredne tehnološke rešitve, ki uresničujejo vizijo pametnih mest. Tokio je izjemen primer, kako lahko mega mesto s skoraj 40 milijoni prebivalcev deluje natančno, učinkovito in okolju prijazno.

V Hirošimi je delegacija obiskala tovarno Mazda, enega vodilnih japonskih avtomobilskih proizvajalcev. Tovarna, ustanovljena leta 1931, je osrednji del Mazdinega globalnega proizvodnega omrežja in hkrati sedež podjetja. Delegacija se je seznanila z njihovim celostnim pristopom k inovacijam, vključujoč razvoju motorjev Skyactiv, naprednih varnostnih tehnologij ter Mazdine vizije trajnostne mobilnosti, vključno z elektrifikacijo vozil in ogljično nevtralnostjo do leta 2050. Obisk je bil tudi priložnost za razmislek o zgodovini mesta, ki ga je leta 1945 zaznamovala atomska bomba ter o njegovi izjemni preobrazbi v simbol miru, obnove in tehnološkega napredka.

obisk mazde

Svetovna razstava EXPO 2025: Vizija prihodnosti na japonskih tleh

Svetovna razstava EXPO 2025 poteka na futuristično zasnovanem umetnem otoku Yumeshima v Osaki, kjer bo do 13. oktobra 2025 gostila več kot 160 držav in mednarodnih organizacij z vseh koncev sveta. Dogodek predstavlja edinstveno priložnost za vpogled v ključne globalne trende, tehnološke preboje in kulturno raznolikost sodobnega sveta.

Letošnja razstava nosi naslov »Načrtovanje prihodnje družbe za naša življenja«, kar izraža temeljno usmeritev v trajnostni razvoj, digitalizacijo in človeku prijazne inovacije. Tematika izhaja iz japonske vizije Družbe 5.0, ki združuje digitalni svet z resničnim – z namenom izboljšanja kakovosti življenja, odpravljanja družbenih izzivov in spodbujanja bolj vključujoče družbe.

Osrednji arhitekturni simbol EXPO-ja je Veliki prstan (Grand Ring) – največja lesena konstrukcija na svetu. Ta veličasten krog, ki obdaja več kot 80 paviljonov, predstavlja simbol povezovanja narodov, krožnega razmišljanja in sožitja med tradicijo ter prihodnostjo. Zasnova EXPO-ja tako ni le vizualno osupljiva, temveč nosi tudi močno sporočilo o odgovornosti do planeta in mednarodnega sodelovanja.

Slovenija na EXPO 2025: Od srca do srca – sporočilo trajnosti in ustvarjalnosti

Slovenija se na svetovni razstavi EXPO 2025 v Osaki predstavlja s paviljonom, ki izžareva harmonijo med tradicijo in sodobnostjo, pod osrednjo temo »Od srca do srca«. Ta sporočilna in čustveno obarvana predstavitev izpostavlja ključne vrednote Slovenije – inovativnost, trajnost, kulturno bogastvo in naravno lepoto.

Obiskovalci slovenskega paviljona lahko prek interaktivnih in doživljajskih vsebin spoznavajo pametne rešitve za bivanje, čebelarstvo kot simbol trajnostnega načina življenja, športne uspehe na svetovni ravni, raznoliko kulturno dediščino ter vizijo turizma prihodnosti, ki temelji na spoštovanju narave in lokalnih skupnosti.

V času trajanja EXPO-ja bo v paviljonu potekal bogat spremljevalni program, ki vključuje tematske dneve, kulturne dogodke, ustvarjalne delavnice ter poslovne predstavitve slovenskih podjetij, ki iščejo preboj na globalne trge. V ospredju bodo rešitve s področij trajnostnih tehnologij, digitalizacije, umetnosti, glasbe in kulinarike.

Slovenija se predstavlja v skupinskem paviljonu v distriktu CS-2, kjer s premišljeno zasnovo in vsebinami ponosno zastopa svojo identiteto kot sodobna, zelena in odprta država, pripravljena na sodelovanje v globalni prihodnosti.

Japonsko gospodarstvo: Tehnološka moč, globalni vpliv in izzivi prihodnosti

Japonska, četrto največje gospodarstvo na svetu, velja za enega ključnih akterjev v mednarodnem trgovinskem sistemu. Njeno gospodarstvo je izrazito tržno usmerjeno, visoko razvito in tehnološko napredno, pri čemer se opira na uvoz številnih naravnih virov, ki jih sama skoraj ne premore. Država je med največjimi uvoznicami surovin, kot so nafta, plin, premog, železova ruda in baker, ter velja za največjo uvoznico utekočinjenega zemeljskega plina (LNG) na svetu. Pomemben del uvoza predstavljajo tudi živilski izdelki, saj Japonska ni samozadostna na prehranskem področju.

Japonska je vodilna izvoznica vozil, strojev, precizne opreme, elektronike in robotike, kar ji omogoča konkurenčno prednost na globalnih trgih. V gospodarstvu ima storitveni sektor prevladujočo vlogo, saj ustvarja 69 % BDP in zaposluje približno 73 % delovne sile. Med najpomembnejšimi segmenti so finančne storitve, zavarovalništvo, nepremičnine, trgovina in turizem. Leta 2024 je država dosegla nov rekord s 36,9 milijona tujih obiskovalcev, kar potrjuje uspešnost njenega turizma in gostoljubja. Hiter razvoj doživljata tudi sektorja informacijsko-komunikacijskih tehnologij (IKT) ter zdravstvenih in oskrbovalnih storitev, predvsem zaradi starajoče se populacije.

Industrijski sektor ostaja ključni nosilec izvoza in zaposluje približno 24 % delovne sile. Japonska je sinonim za kakovostno avtomobilsko, elektronsko in strojno proizvodnjo. Nekatera izmed najbolj prepoznavnih svetovnih podjetij prihajajo prav od tam:

  • Toyota, Mazda, Suzuki – ikone avtomobilske industrije,
  • Sony, Panasonic, Casio – pionirji elektronike in zabavne tehnologije,
  • Seiko – priznani proizvajalec preciznih ur,
  • Toto – vodilno podjetje v sanitarni opremi,
  • Shiseido – globalno prepoznavna blagovna znamka v kozmetični industriji,
  • Fujitsu, Nikon, Mitsubishi – tehnološki velikani z močnim vplivom v IKT in inženiringu.

Vrhunsko inženirsko znanje, vlaganja v robotiko, biotehnologijo, nanotehnologije in razvoj obnovljivih virov energije postavljajo Japonsko v ospredje prihodnjega industrijskega razvoja. Kljub temu se država sooča z izzivi – industrijska proizvodnja je v letu 2024 upadla za 2,3 %, kar odraža vplive globalnih gospodarskih nihanj in notranjih strukturnih sprememb.

Kmetijski sektor ostaja najmanjši del gospodarstva, saj je le 11 % površine države primernih za obdelavo. Kmetijstvo zaposluje le 3 % delovne sile, pri čemer sta glavni kmetijski kulturi riž in čaj. Kljub majhnosti sektor uživa močno državno podporo ter visoko stopnjo zaščite. Poleg tega je Japonska med največjimi svetovnimi proizvajalkami ribjih proizvodov, kar igra ključno vlogo v njeni prehranski kulturi.

Japonsko gospodarstvo ostaja izjemno konkurenčno, vendar obenem išče nove rešitve za izzive, ki jih prinašata demografska stagnacija in globalna prestrukturiranja. Povezovanje z mednarodnimi partnerji in podpora inovacijam bosta tudi v prihodnje ključ do njenega trajnostnega razvoja.

Poslovne priložnosti na Japonskem: Vstop na zrel in dinamičen trg

Japonska predstavlja enega največjih in najmočnejših potrošniških trgov na svetu, s prepoznavno kupno močjo, stabilnim poslovnim okoljem in visoko stopnjo tehnološkega razvoja. Kljub zahtevnemu in konkurenčnemu trgu ostaja država zelo odprta za kakovostne tuje produkte in inovativne rešitve. Njena visoko usposobljena delovna sila je znana po izjemni predanosti in delovni etiki, kar podjetjem omogoča visoko stopnjo produktivnosti in zanesljivosti.

Med ključnimi perspektivnimi sektorji za tuje vlagatelje v prihodnjih letih izstopata zdravstvo in farmacija, saj se Japonska sooča z izzivi staranja prebivalstva, ki zahteva celostne rešitve – od inovativnih zdravil do oskrbovalnih tehnologij. Hitro raste tudi IKT sektor, kjer japonska podjetja razpolagajo z izjemno količino intelektualne lastnine in patentov, kar odpira možnosti za skupne projekte, prenose znanja in nove poslovne modele.

Velike priložnosti se kažejo tudi v industriji elektronike in polprevodnikov, kjer država načrtno krepi odpornost svojih dobavnih verig, s čimer želi zmanjšati odvisnost od uvoza in povečati notranje kapacitete. Tem trendom sledi tudi državna podpora digitalizaciji, ki se širi na različne panoge – od turizma do nepremičnin.

Leta 2024 je Japonska zabeležila rekordne prihodke v turizmu, država pa aktivno vabi tuje investitorje k digitalni transformaciji ponudnikov nastanitev in turističnih storitev, tudi kot odziv na pomanjkanje delovne sile. Prav tako hitro raste zanimanje za obnovljive vire energije, saj država pospešuje svoj prehod iz fosilnih goriv v smeri večje energetske varnosti in podnebne nevtralnosti.

Japonska ostaja tudi ena največjih proizvajalk vozil na svetu, takoj za Kitajsko in ZDA. Avtomobilski trg je sicer že razvit, a še vedno ponuja nišne priložnosti, zlasti na področjih trajnostne mobilnosti, e-mobilnosti in avtomobilske elektronike.

Demografske spremembe – predvsem staranje in upadanje prebivalstva – oblikujejo nove trende in potrebe v številnih sektorjih, kot so robotika, biotehnologija, franšizing, nepremičnine in zdravstvene storitve. Prav zaradi teh izzivov Japonska vse bolj odpira vrata mednarodnemu sodelovanju, kjer imajo tudi slovenska podjetja možnost ustvariti prepoznavno prisotnost z inovativnimi in specializiranimi rešitvami.

Gospodarsko sodelovanje med Slovenijo in Japonsko: Trden most med Evropo in Azijo

Gospodarsko sodelovanje med Slovenijo in Japonsko postopoma krepi svoje temelje, kar potrjuje tudi skupna blagovna menjava, ki je v letu 2024 dosegla 251 milijonov evrov. Slovenija je na Japonsko izvozila za 107 milijonov evrov blaga, uvozila pa ga je za 144 milijonov evrov, s čimer se je Japonska uvrstila na 36. mesto najpomembnejših trgovinskih partneric Slovenije.

V strukturi slovenskega izvoza izstopajo:

  • farmacevtski proizvodi (22 %),
  • precizni optični in medicinski instrumenti (19 %),
  • vozila in njihovi deli (17 %),
  • mehanske naprave in stroji (13 %),
    kar kaže na visoko stopnjo tehnološke usmerjenosti slovenskih podjetij pri vstopu na ta zahteven trg.

Na strani uvoza iz Japonske v Slovenijo prevladujejo:

  • vozila in avtomobilski deli (40 %),
  • kovine in zlitine (13 %),
  • industrijska mehanika (12 %),
  • električni stroji in oprema (10 %), kar odraža moč japonske industrijske in tehnološke ponudbe.

Čeprav Japonska še ni med vodilnimi trgovinskimi partnericami Slovenije, obstaja velik potencial za poglobitev sodelovanja, zlasti na področjih napredne tehnologije, farmacije, mobilnosti, robotike in trajnostnega razvoja.
 

Japonska: utrip prihodnosti, ki spoštuje preteklost

Obisk Japonske in svetovne razstave EXPO Osaka 2025 je slovenskim podjetjem ponudil priložnost za vstop v dinamično okolje enega najnaprednejših svetovnih trgov. Delegacija je pridobila neposreden vpogled v globalne trende, od trajnostnih tehnologij, digitalne preobrazbe do razvoja pametnih mest in inovativnih gospodarskih modelov.

Skupni vtis delegacije je jasen - Japonska je država, kjer natančnost sreča inovacijo, poslovna etika temelji na spoštovanju, organiziranost je izjemna, infrastruktura brezhibna, gostoljubje pa iskreno in sistemsko vgrajeno v poslovno kulturo. Vse to postavlja Japonsko med najbolj zanesljive in strateško zanimive partnerje za slovensko gospodarstvo.

logi