Gostinstvo v Sloveniji v znamenju žensk
Avtor: Mira Črešnar
Ana Roš je nedavno postala ambasadorka Svetovne turistične organizacije za gastronomski turizem, Mojca Trnovec je lani kot prva ženska prejela prestižno priznanje Obrtnik leta in morda bo prvo Michelinovo zvezdico prejela prav ženska. Da so osvojena priznanja v rokah žensk zaslužena in da slovensko gostinstvo v zadnjem obdobju doživlja preporod, so se strinjali tudi govorci na današnji novinarski konferenci, ki je potekala v okviru 12. strokovnega srečanja gostincev.
Predsednik OZS Branko Meh je uvodoma izpostavil pomen gostincev za zbornico: ”Naša zbornica prav letos obeležuje 50. obletnico.Zelo pomembno vlogo so odigrali tudi gostinci. Eden od treh krogov v znaku naše zbornice simbolizirajo prav gostinci.” Meh je prepričan, da za vsakim uspešnim moškim stoji uspešna ženska. ”V Sloveniji imamo 83 odstotkov družinskih podjetij, kar pomeni, da so v podjetja vpete tudi ženske.”
Četudi se je število delovno aktivnih oseb v gostinstvu v zadnjih petih letih povečalo za 21 odstotkov, pa tudi v gostinstvu, podobno kot v drugih panogah, še vedno primanjkuje usposobljenega kadra. Predsednik sekcije za gostinstvo in turizem pri OZS Blaž Cvar poudarja, da je rešitev ravno v družinskih članih. ”Družinske gostilne s prirejenim odpiralnim časom so tiste, ki ostajajo in uspešno delajo. Sekcija se skupaj z ministrstvi trudi najti način, kako rešiti to problematiko. Morali bi popularizirati gostinske poklice, do takrat pa si bomo verjetno morali pomagati z družinskimi člani. S tujimi delavci pa se mi zdi, da ne bomo mogli realizirati svoje želje in vizije po petzvezdični ponudbi,” je še prepričan Cvar, ki ocenjuje, da vsaj v obdobju petih do desetih let pridemo do pozitivnih rezultatov na tem področju.
V gostinstvu je zaposlenih 41 % moških in 59 % žensk. Pa vendar le 4 od 50 najboljših restavracij na svetu vodijo ženske. Ksenija Mahorčič iz Gostilne Mahorčič je prepričana, da igrajo moški in ženske na istem področju, pod enakimi pogoji. ”Ni potrebe, da se daje neko prioriteto ženskam s posebnimi nagradami, je pa dobrodošlo. Vse ženske, ki so prejele nagrade, si jih zaslužijo, ne zato, ker so ženske, ampak ker lahko v celoti parirajo moškim,” je prepričana.Ksenija Mahorčič je v gostinstvu že 20 let. ”Ne izhajam iz gostilniške družine in mož gleda na to gostilniško življenje drugače kot jaz. Gostinstvo je specifično, ker delamo vse vikende in praznike. Gre za to, kako se človek navadi na to. Zadovoljni gostje ti dajejo moč, da skupaj z družino poiščeš drugačne vikende. Ni lahko, ampak se da,” je svojo izkušnjo opisala Mahorčičeva in dodala: ”Občudujem ženske, ki se odločijo za gostinstvo in imajo moške, ki so v drugih branžah. So res pogumne. Zelo lepo delo je, lep poklic. Želim si, da bi bile uspešne ženske v gostinstvu vzor mladim puncam, ki bodo v prihodnje delo dobili v dobrih slovenskih gostilnah.” Vodnik Gault Millau jo je letos razglasil za najboljšo slaščičarko.Zaradi ljubezni se je znašla v gostinstvu, čeprav je po študiju javne uprave že razmišljala o zaposlitvi v Bruslju. Na vprašanje, ali je ženskam, ki se priženijo v gostilniško družino težje, Mahorčičeva odgovarja:”Ja, ampak je bila težava v meni. Obremenjevala sem se s tem, da prihajam iz laičnega sveta. To, da so mi priznani gostinci od začetka stali ob strani, mi je bilo v veliko pomoč.”
Mojca Trnovec iz Gostilne Mihovec in še teden dniaktualna obrtnica leta na drugi strani izhaja iz gostilniške družine s 162-letno tradicijo, pod eno streho živijo štiri generacije. ”Smo res tradicionalna gostilna in kmetija. Uspevam združevati družino in posel, je pa nam, ki smo odraščali v gostilniški družini, zagotovo lažje. Poznaš sistem gostilne že od malega in to je mnogo lažje pri razvoju v podjetju in napake hitreje rešiš. V glavi je treba preklopiti, da je vikend v ponedeljek in torek. To je treba razumeti,” je pojasnila Mojca Trnovec, ki priznava, da ji je priznanje obrtnica leta prineslo več novih gostov ”firbcev”, pa tudi višja pričakovanja. ”Obrtnica leta sem postala lani v takem času. Sem prva ženska, ki sem v zgodovini 16-letnega podeljevanja to priznanje prejela. Lani sem rekla, da smo na pravi poti, ampak se zavedamo, da moramo iti še višje in naprej.”
O prihodugastronomskega vodnika Michelin je govorila Barbara Zmrzlikar s Slovenske turistične organizacije. Po njenem mnenju vodnik Michelin predstavlja za Slovenijo veliko priložnost za povečanje prepoznavnosti kot vrhunske gastronomske destinacije in za dvig kakovosti v slovenski gastronomiji, za najodličnejše slovenske restavracije pa edinstveno priložnost za pridobitev nadvse želenih Michelinovih zvezdic. ”Pred kratim smo razkrili novico. V to je bilo vloženega veliko truda, z naše strani in s strani gostincev. Michelin je ocenil, da ima Slovenija dober potencial, da se ji vstop v ta vodič uresniči. Slovenija je na to pripravljena,” je pojasnila. Po njenih besedah je nedavna študija pokazala, da prihod Michelina na destinacijo deluje pozitivno, ne le na gostinski sektor, ampak na celotno ekonomijo v destinaciji. Zato si na STO obetajo svež veter, zagon za celoten gostinski sektor, ki bo deloval kot motivator na vseh področjih. Slovenija bo v letu 2021 evropska gastronomska regija. ”STO je ena izmed partneric projekta. Že pri pripravi knjig kandidature smo morali strniti moči različnih deležnikov. Kar 16 različnih institucij sodeluje v Sloveniji. Zastavili smo si tri cilje: da bo Slovenija bolj prepoznavna v svetu, da bomo delovali bolj trajnostno in da bomo skozi to ustvarili neko dodano vrednost,” je še pojasnila.
Sekcija za gostinstvo in turizem pri OZS skupaj zGIZ distributerjev in proizvajalcev žganih pijač načrtujete skupne aktivnosti na področju odgovorne strežbe. ”Vemo, da je treba z alkoholom ravnati previdno. Skupaj s sekcijo pripravljamo regijske delavnice. Program bo obsegal praktični in teoretični del, z nasveti za boljšo komunikacijo in razreševanje konfliktov,” je aktivnosti pojasnil predsednik združenja Matjaž Toplak.
Na odgovor, ali bo Michelinovo zvezdico v Sloveniji kot prva dobila ženska, pa bomo morali počakati do marca prihodnje leto.