Spoštovani uporabnik Microsoft Internet Explorerja!

Spletni brskalnik, ki ga uporabljate, ne omogoča polne funkcionalnosti spletnih portalov OZS. V izogib težavam pri delu s portalom vam predlagamo, da uporabite sodobne spletne brskalnike kot so Google Chrome, Mozilla Firefox ali Microsoft Edge.

Hvala lepa za razumevanje.
Postanite član OZS Izjemne ugodnosti, svetovanje, poslovna podpora ...
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije
Prijavljeni ste kot
OZS blagovne znamke Družinsko podjetništvo Revija Obrtnik-Podjetnik Kartica Mozaik podjetnih MojObrtnik.com
ROČNO PREMEŠČANJE BREMEN

Usmerjeni nadzori inšpektorata na področju ročnega premeščanja bremen

20. 08. 2025
Avtor: Nina Ličar
ROČNO PREMEŠČANJE BREMEN

Ročno premeščanje bremen pomeni katerokoli od dejavnosti, ki jih izvaja eden ali več delavcev: dvigovanje, držanje, odlaganje, potiskanje, vlečenje, prenašanje ali premikanje bremena. Breme je lahko živo (oseba ali žival) ali neživo (predmet). Te dejavnosti pogosto potekajo v ergonomskih pogojih, ki lahko pomenijo nevarnost za zdravje delavcev, predvsem v smislu razvoja kostno-mišičnih obolenj.

Delež delavcev v državah članicah Evropske unije, ki poročajo o prenašanju ali premikanju težkih bremen, se v zadnjem času zmanjšuje.

Kako ročno premeščanje bremen lahko vpliva na zdravje delavcev

Ročno premeščanje bremen lahko povzroči:

  • kumulativne motnje zaradi postopne in dolgotrajne obrabe mišično-skeletnega sistema pri stalnih dejavnostih dvigovanja/premikanja, npr. bolečine v križu,
  • akutne poškodbe, kot so ureznine ali zlomi zaradi nesreč.

 Akcija usmerjenih nadzorov v zvezi z ročnim premeščanjem bremen

Inšpektorat za delo je takoj, ko je Pravilnik o ročnem premeščanju bremen stopil v veljavo 1. avgusta 2024, pričel izvajati usmerjene nadzore v zvezi z zagotavljanjem varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen v različnih dejavnostih, med drugim v dejavnosti gradbeništva, proizvodnih dejavnostih, trgovini, domovih starejših občanov, bolnišnicah ...

Akcijo usmerjenih nadzorov v zvezi z ročnim premeščanjem bremen se nadaljuje tudi v letu 2025. Inšpektorji za delo s področja varnosti in zdravja pri delu so do 13. avgusta 2025 opravili inšpekcijske nadzore pri 222 delodajalcih.

 Od teh je bilo opravljenih:

  • 85 inšpekcijskih nadzorov pri delodajalcih, ki zaposlujejo od 1 do 9 delavcev,
  • 86 inšpekcijskih nadzorov pri delodajalcih, ki zaposlujejo od 10 do 49 delavcev,
  • 36 inšpekcijskih nadzorov pri delodajalcih, ki zaposlujejo od 50 do 249 delavcev,
  • 15 inšpekcijskih nadzorov pri delodajalcih, ki zaposlujejo več kot 250 delavcev.

V okviru inšpekcijskih nadzorov so bila pregledana delovna mesta na katerih se je izvajalo 484 različnih delovnih opravil v zvezi z ročnim premeščanjem bremen.

Od teh je bilo:

  • 214 delovnih opravil povezanih z ročnim dviganjem, držanjem in prenašanjem bremen težkih 3kg ali več,
  • 140 delovnih opravil povezanih z  ročno vleko ali potiskanjem bremen,
  • 130 delovnih opravil povezanih z ročnimi delovnimi procesi-ponavljajoče ročno premeščanje.

Iz ugotovitev že izvedenih inšpekcijskih pregledov je razvidno, da skoraj polovica (47 odstotkov) pregledanih delodajalcev (predvsem manjših, ki zaposlujejo od 1-9 in 10-49 delavcev) do inšpekcijskega nadzora ocenila tveganja in določila varnostne ukrepe v skladu z zahtevami Pravilnika o zagotavljanju varnosti in zdravja delavcev pri ročnem premeščanju bremen.

V okviru opravljenih inšpekcijskih nadzorov je bilo tudi preverjeno, ali delodajalec zagotavlja, da noseča delavka ne dviguje, drži, prenaša ali rokuje z bremenom težjim od pet kilogramov, oziroma ne potiska ali vleče bremena s silo večjo od 50 newtnov. Ugotovljeno je bilo, da:

  • 22 delodajalcev (9,9 odstotkov; 7,8 odstotkov v letu 2024) delodajalcev je obveznost spoštovalo,
  • nihče (0 odstotkov; 3,9 odstotkov v letu 2024) delodajalcev obveznosti ni spoštovalo,
  • 200 delodajalcev (90,1 odstotkov; 88,3 odstotkov v letu 2024) delodajalcev ni imelo zaposlenih nosečih delavk.

Inšpektorji za delo so v okviru izvedenih usmerjenih nadzorov izdali oziroma izrekli naslednje ukrepe:

  • 154 upravnih odločb,
  • 5 opozoril po Zakonu o inšpekcijskem nadzoru,
  • 17 odločb o prekršku,
  • 9 odločb o prekršku,
  • 38 opozoril po Zakonu o prekrških.

Vir: IRSD