Spoštovani uporabnik Microsoft Internet Explorerja!

Spletni brskalnik, ki ga uporabljate, ne omogoča polne funkcionalnosti spletnih portalov OZS. V izogib težavam pri delu s portalom vam predlagamo, da uporabite sodobne spletne brskalnike kot so Google Chrome, Mozilla Firefox ali Microsoft Edge.

Hvala lepa za razumevanje.
Postanite član OZS Izjemne ugodnosti, svetovanje, poslovna podpora ...
Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije
Prijavljeni ste kot
OZS blagovne znamke Družinsko podjetništvo Revija Obrtnik-Podjetnik Kartica Mozaik podjetnih MojObrtnik.com
SPREMEMBE ZAKONA

Zakon o spremembah Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč – ZOPNN-F

10. 08. 2023
Avtor: Dušan Bavec
SPREMEMBE ZAKONA

Včeraj je bila sprejeta novela Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč. Na kratko vas seznanjamo z vsebino tistih členov, ki so pomembni za gospodarstvo.

  • dodan je bil 11.a člen, ki govori o dodelitvi predplačil. V izogib preprečitve povečanja že nastale škode in zavarovanja življenj in premoženja prebivalstva in čim hitrejšega začetka sanacije nastale ali grozeče škode, se lahko določi dodelitev predplačila sredstev za odpravo posledic naravnih nesreč lokalnim skupnostim oziroma drugim neposrednim proračunskim uporabnikom;
  • nov 44.h člen govori o finančnem inženiringu za odpravo posledic naravnih nesreč. Gre za ukrep države namenjen odpravi posledic naravnih nesreč, ki ima lahko obliko kredita ali garancije  in je namenjen za tisti del škode, ki ni predmet nadomestila škode po drugih ukrepih. V tretjem odstavku zakon določa pravila oblikovanja posojilnega sklada, v četrtem pa pravila poroštvene sheme. Prejemniki pomoči po tem členu so gospodarske družbe, podjetniki, posamezniki, zavodi in zadruge s sedežem v Republiki Slovenij (44.e člen ZOPNN);
  • v novem 46.a členu zakon določa nadzor nad upravičenostjo do teh sredstev in pogoje za vračanje neupravičeno prejetih sredstev;

 

V Prehodnih določbah zakona (13.a – 14.a člena) so Interventni ukrepi po poplavah v avgustu 2023. Gre za ukrepe, ki se nanašajo neposredno na posledice avgustovskih poplav in gre za časovno omejene ukrepe, ki veljajo do 31.12.2023 razen, če za posamezen ukrep prehodne določbe ne določajo drugače.

  • 13.b člen določa 14.8.2023 kot dela prost dan;
  • 13.č člen govori o odlogu plačil obveznosti iz kreditnih pogodb z javnim skladom. Javni sklad, katerega ustanoviteljica je RS, lahko kreditojemalcu v zvezi z okoliščinami poplav v avgustu 2023 odobri odlog plačila obveznosti iz kreditne pogodbe za največ 12 mesecev, če posamezne obveznosti iz kreditne pogodbe še niso zapadle. Vlogo, s pojasnili okoliščin, kreditojemalec naslovi na javni sklad najkasneje do 31.12.2023. V nadaljevanju ta člen določa način podaljšanja kredita in tudi možnost tistih, ki so bili ob uveljavitvi tega zakona v zamudi z izpolnjevanjem obveznosti;
  • 13.d člen govori o predplačilih za pomoč gospodarstvu. Gre za pomoč tistim, ki zaradi poplaav ne morejo poslovati ali imajo oteženo poslovanje in sicer v višini največ 10% predhodne ocene;
  • na področju delovnopravne zakonodaje so pomembni členi Prehodnih določb v 2. poglavju in sicer je v tem delu pomembno:
  • plačana odsotnost z dela za prostovoljce največ sedem delovnih dni. Izplačana nadomestila plač prostovoljcem RS povrne v celoti;
  • pravico do delnega povračila nadomestila plače delavcem na začasnem čakanju na delo lahko uveljavi vsak delodajalec, ki je bil registriran najkasneje do 2.8.2023 za delavce, ki jim začasno ne more zagotavljati dela zaradi posledic poplav. Prvi odstavek 13.r člena določa, kdo je iz tega ukrepa izključen. Delavca se zaenkrat lahko napoti na začasno čakanje na delo največ za obdobje od 3.8.2023 – 31.10.2023. Zakon daje pravno podlago, da Vlada RS lahko ta ukrep podaljša do konca letošnjega leta, zato bo posledično lahko tudi delodajalec v takem primeru za takšno obdobje lahko napotil delavce na čakanje na delo (13.s člen).
  • 13.š člen določa pravice in obveznosti delavca v času začasnega čakanja na delo;
  • delavec ima v tem času pravico do nadomestila plače v višini, kot je določena z zakonom, ki ureja delovna razmerja za primer začasne nezmožnosti zagotavljanja dela iz poslovnega razloga (80% osnove iz 7. odst. 137. člena ZDR-1), vendar to nadomestilo plače ne sme biti nižje od minimalne plače (13.t člen Prehodnih in končnih določb). RS v takem primeru zagotovi 80% nadomestila plače in je omejena z višino povprečne mesečne plače v RS za mesec maj 2023. V nadomestilo, ki ga krije RS je vključeno nadomestilo plače z vsemi davki in prispevki; (13.u člen);
  •  v 13.v členu so pravila za delavce s pravicami iz socialnih zavarovanj, v 13.z pa pravila za osebe, ki so zaposlene na podlagi programa aktivne politike zaposlovanja;
  • za delodajalce so pomembne določbe 13.ž člena, ki govorijo o postopku in načinu za uveljavitev delnega povračila nadomestila plače. Delodajalec uveljavlja pravice na podlagi vloge, ki jo vloži v 15 dneh po napotitvi delavca na začasno čakanje v elektronski obliki pri zavodu. Možnost je izvzeta za delodajalce, ki so v stečaju ali likvidacijskem postopku (drugi odstavek 13.ž člena);
  • 13. ab člen določa obveznosti delodajalca v obdobju prejemanja povračil, 13. aa člen pa izvajanje nadzora;
  • podatki o prejemnikih povračil nadomestila plače in višini prejetega delnega povračila nadomestila so podatki, ki sodijo med informacije javnega značaja (13.ac člen);
  • v členih 13. ad – 13. ag zakon določa nadzor in postopek v primeru ko so prejeta sredstva višja od dejanske škode, način vračanja teh sredstev, nadzor in kazenske določbe v primeru kršitev;
  • v 13. ah členu in nadaljnih so pravila za samozaposlene. Po tem zakonu so upravičeni do pomoči tisti, ki so bili registrirani  za opravljanje dejavnosti najmanj od 1.7.2023 do uveljavitve tega zakona. Pomoč znaša 1.200 eur na mesec in sicer za avgust, september, oktober, november in december 2023. Do tega ni upravičen tisti samozaposleni, ki ne izpolnjuje obveznih dajatev in drugih denarnih nedavčnih obveznosti v skladu z zakonom, ki ureja finančno upravo in ima ob vložitvi neplačAne obveznosti v višini 50 ali več eur in nima predloženih vseh obračunov davčnih odtegljajev za dohodke iz delovnega razmerja za obdobje zadnjih petih let od dne oddaje vloge. Pomoč je oproščena vseh davkov in prispevkov. V 13. ai členu. Postopek za izplačilo te pomoči samozaposlenim je določen v 13. ai členu. Gre za lastno oceno prizadetosti poslovanja zaradi poplav, poleg tega pa je tudi taka izjava informacija javnega značaja. Vlogo se vloži do zadnjega dne v mesecu za pretekli mesec, izplačilo pa se izvede 10. v mesecu za posamezen mesec. Pomoč izplačuje FURS. Kdaj se šteje, da upravičenec ne more opravljati dejavnosti oziroma jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu, določa drugi in nadaljni odstavki 13. ak člena;
  • 13. am člen določa enkratno solidarnostno pomoč delojemalcu;
  • v členih od 13. an – č14 so določeni začasni ukrepi na področju gospodarstva (pogodbene kazni, javno naročanje in prednostna obravnava postopkov izdaje soglasij, dovoljenj ali drugih aktov državnih organov, ki so potrebni za izvedbo odprave posledic poplav);

OPOMBA: ta članek je pripravljen na podlagi poročila Odbora DZ za infrastrukturo, okolje in prostor, saj s čistopisom zakona še ne razpolagamo, zato si pridržujemo pravico do ustreznih vsebinskih sprememb in dopolnitev spodaj zapisanega, če bo to potrebno. 

Preberite tudi