
Po korona epidemiji marsikateri podjetnik razmišlja o varnosti
Avtor: Uroš Kavs, Inštitut M.O.S.T.
Smiselno je preoblikovati prenesti s. p. v d. o. o. Zakaj in kdaj? Namen takega preoblikovanja je zagotovitev varnosti za osebno premoženje ter učinkovitejše davčno in finančno poslovanje.
Običajno se poslovanje začne v obliki s. p., ki pa ni najprimernejša, ko začne podjetje rasti in dosegati večje prihodke. Kdaj je smiselno začeti razmišljati o preoblikovanju podjetja?
Praktično brez izjeme vse podjetnike skrbi, koliko davka bodo plačali ob zaključku leta. Posledično se na vse načine znižuje dobiček, ki pa je v resnici podjetnikova plača! Posledično se z zmanjševanjem dobička slabi bilanca stanja oziroma premoženja. To je za podjetje škodljivo.
Znano je, da je s. p. obdavčen po progresivni lestvici. Ko se letni dobiček začne gibati nad 25 tisoč evri in je trend nadaljnja rast prihodkov, je skrajni čas, da začnemo razmišljati o prenosu poslovanja na d.o.o. Zakaj? Ker d.o.o. plača fiksno 19 % davka na letni dobiček in lahko ostali dobiček izplačamo če želimo, sicer pa ga investiramo v nadaljnje poslovanje.
V primeru s. p. to ni možno! Ko imamo super poslovno leto, moramo plačati davek na celoten dobiček. Večji kot je letni dobiček samostojnega podjetnika, bolj nas »udari po žepu«. Še posebej je to občutno, če ustvarimo nad 50 tisoč evrov dobička.
Varnost je pomemben vidik
Drugi zelo pomemben razlog pa je varnost. O tem podjetniki premalo razmišljajo. En vidik varnosti so delavne nesreče, kjer je s. p. odgovoren z vsem svojim premoženjem. Pri nas je žal tako, da je delavec lahko imel vse urejeno, pa še vedno podjetnik nosi odgovornost.
Drug del varnosti se nanaša na poslovanje. Pravkar smo imeli možnost videti, kako so se med epidemijo nekatere panoge dobesedno obstale. Napoveduje se nov val virusa. Kaj se bo zgodilo na primer z gostinstvom, turizmom itd., če se epidemija ponovi pred koncem poletja?
Bodo podjetja preživela? Kaj bo s tistimi s. p.-ji, ki s svojim zasebnim premoženjem jamčijo, da bodo odplačali visoke kredite za investicije? Jim bo banka pobrala hiše, stanovanja, avtomobile? Da, odgovor je žal da, ker samostojni podjetnik jamči z vsem svojim premoženjem. Kriv ali ne, to ne bo nikogar zanimalo.
Po drugi strani pa država ponuja subvencijo za preoblikovanje s. p. v d. o. o., in sicer povrne kar 60 % stroškov svetovanja in tudi notarskih storitev. To je super novica in ta državna spodbuda je letos že mnoge s. p.-je prepričala, da so se odločili za ta korak in prenesli dejavnost na d. o. o. S tem so si zagotovili večjo varnost.
Postopek preoblikovanja
Obvesti se AJPES o prenosu dejavnosti, določi presečni datum – dan na katerega se izdela bilance za nazaj. Računovodja izdela bilance in popisne listine. Podatke se zapiše v pogodbo o prenosu, ki se overi pri notarju in nazadnje na FURS odda še posebno davčno obravnavo. Če so vsi postopki izpeljani pravilno, FURS izda odločbo in postopek je davčno nevtralno zaključen.
Slišati je enostavno, ampak pri tem je treba upoštevati cel kup situacij in specifik poslovanja posameznega samojstojnega podjetnika. Večina podjetnikov zaupa svojim računovodjem, da bodo pravilno izpeljali postopek in davčnih posledic ne bo. Pa je računovodja usposobljen tudi za urejanje nepremičnin v zemljiški knjigi? No, saj to pa notar uredi. Pomembno pa vedeti, da notar v pogodbo o prenosu izrecno zapiše, da za davčno svetovanje ni odgovoren in velja tudi na izločanje oziroma prenašanje nepremičnin.
Primer: podjetnik je dejavnost prenesel s pomočjo računovodje in notarja
Podjetnik je dopolnil pogoje za upokojitev in ker potomci niso želeli prevzeti odgovornosti, je svoj s. p. preoblikoval v d. o. o. Na videz zelo enostaven prenos podjetja, kjer je bila ključna dejavnost oddajanje nepremičnine v najem. Drugih sredstev ali zalog niso imeli. Prenašala se je torej predvsem zgradba, ki je bila v polovični lasti moža in žene.
Računovodkinja se ni zavedala, da so že z mešanim lastništvom v davčnem prekršku in je amortizirala celotno nepremičnino. Pojasnilo FURS-a jasno pravi, da lahko podjetnik amortizira zgolj tisti del nepremičnine, ki je v njegovi lasti. Ker je bil očitno tudi notar pomanjkljivega znanja, so nepremičnino prenesli na d. o. o. v nespremenjenem stanju.
Ob pregledovanju primera je FURS to ugotovil in ni odobril davčno nevtralnega prenosa. Poleg tega je podjetniku naložil kazen. Obenem tudi poplačilo dohodnine v višini, za kolikor se je zmanjšala osnova ob upoštevanju celotne amortizacije, namesto delne. S tem pa primer še ni bil zaključen.
V strahu pred posledicami, nas je poklicala računovodkinja in povpraševala o potrebnih korakih, da bi to preprečili. Žal v danem trenutku ni bilo moč storiti ničesar. Poleg tega smo jo opozorili, da glavno žal šele prihaja. Menila je namreč, da dohodnina ne bo visoka, ker je bila stavba že amortizirana. Vendar to ni (bilo) res. Ne glede na amortizirano vrednost nepremičnine (ali sredstva), se vedno ugotavlja tržna vrednost. Če je le ta višja od nabavne vrednosti, sledi davek (dohodnina) na pozitivno razliko.
FURS je zahteval cenitev, ki je pokazala, da je tržna vrednost stavbe precej višja od nabavne. Podjetnik je ob nabavi plačal del kupnine v denarju in si posledično s tem manevrom »privarčeval« več kot dvajset tisoč evrov dohodnine.
Za vse posledice je okrivil računovodjo. Menim, da je podjetnik sam kriv za nastali položaj, saj bi kakovostno svetovanje dobil že za dobrih tisoč evrov.
Primer: Podjetnik je svoj s. p. preoblikoval v d. o. o.
Oče nas je poklical na svetovanje in se želel prepričati, kako lahko brez obdavčitve prenese svoj s. p. na d. o. o., ki ga bo kasneje prevzela mlajša hči. Razložili smo mu celoten postopek in pri preverjanju ugotovili, da ima v knjigah s. p.-ja nepremičnino, katere 50% lastnica je žena.
Ko smo se pogovarjali o ciljih, smo se dogovorili, da je najbolj smiselno nepremičnino izločiti iz popisa sredstev podjetja, in sicer zato, ker je bila nepremičnina v celoti amortizirana, izpolnjeni so bili pogoji za neobdavčeno izločitev, poleg tega pa je podjetnik iskal način za pridobitev sredstev iz podjetja.
Idealna rešitev je bila oddajanje izločene nepremičnine podjetju v najem, od česar sicer podjetje plača 25% davek, ki pa je dokončen in ne vpliva na pokojnino.
Postopek prenosa s. p. na d. o. o. smo izpeljali hitro in brez davčnih posledic. Uredili smo tudi subvencijo, tako da je podjetje prejelo povrnjenih 60 % stroškov za naše in notarske storitve.
Več vsebine najdete na www.most-institut.com. Če vas ta tematika zanima, nas pokličite za brezplačni informativni sestanek. Iskreno želim, da se vam ne bo zgodilo to, kar opisuje prva zgodba in prikazuje priložena slika. Najdite prave strokovnjake za izvedbo postopka, ker se to 100-krat poplača.